Hvem sto bak 22. juli-terroren?

Det er en god mulighet for at jeg har avslørt den andre bombemannen her i dette innlegget. Har jeg rett, er det en israeler fra Mossad, og han er kjent for å ha vært en av de såkalte dansende israelerne i New York under 11. september 2001-terroren. Nå minner jeg for første gang om at jeg kan ta feil. Det skjer en gang til i innlegget. Husk dette, men vær vennlige å studer det jeg nå legger fram. Håper alle studere det jeg skriver og de bildene jeg legger ut så nøye og kritisk dere er i stand til.

La ikke dette innlegget ta fokus vekk fra det som viser når bombemannen blir konfrontert av vitner, eller brukt det mot den saken om jeg tar feil her. Etter tvil presenterer jeg det for å få hjelp og slippe sitte alene med stoffet.

Jo mer jeg har gransket 22. juli-terroren, desto sikrere har jeg blitt på at djevelen er å finne i detaljene. Terroristenes tilsynelatende vellykkede djevelskap møtte på et problem som plager makten mer og mer, det elektroniske samfunnet. Folk har mobiltelefoner de kan filme med, og det riksfjernsynskanalene filmet og presenterte, ble i det store og hele kopiert av folk før fjernsynskanalene rakk å fjerne det fra sine Internettsider. Så er det alle de som forlengst har forstått at noe er galt med hele 22. juli-saken, og i fire år har gransket alt de har kommet over. Noen av disse starter blogger for å presentere sine funn, mens andre liker å stå mer i bakgrunnen, kanskje ved å kontakte bloggerne og sende dem ting de har funnet og lurer på betydningen av, eller for å fortelle om noe de er helt sikre på, og ønsker skal komme fram så folk skal bli klar over det. Ikke minst har granskerne elektroniske hjelpemidler som gjør det enklere å få fram nødvendige detaljer og å presentere eventuelle funn på en forståelig måte.

Før dere lesere videre må dere huske på en ting, glem det ikke en eneste gang mens dere leser resten av innlegget og studerer bilder, at denne gang beveger jeg meg på tynn is. Grunnet dårlig kvalitet på bildene jeg har å forholde meg til, er dette mildt sagt usikkert stoff. Da jeg allikevel presenterer det, er det fordi likheten mellom en person som befant seg i New York 11. september 2001 og en som gikk i Akersgata mot VG-huset, rett og slett er slående. Andre kan mene noe annet, og foretell for all del om uenigheten i en kommentar. Fortell hvor det er anatomiske avik i ansiktet, og hva avviket består i.

De dansende israelerne

Jeg skal ikke gå i detalj om disse gale menneskene, bare nevne at det er skrevet svært mye om dem etter 11. september 2001 og terrorangrepet som blant annet pulveriserte World Trade Center. En kvinne observerte disse israelerne da det første tårnet forsvant, der de ga hverandre high fives, jublet og danset i ren lykkerus over at katastrofen var et faktum. De hadde dessuten rigget til fotoutstyr og filmet det hele. Disse dansende israelerne var selvfølgelig Mossadagenter, og her er de så alle kan ta en god titt på ansiktene deres.

De fem dansende israelerne

På grunn av dette med at 22. juli-djevelen gjemmer seg blant alle detaljene, har jeg studert nærmest bilde for bilde i flere timer av filmer som ble gjort i sekundene og minuttene etter at det smalt i regjeringskvartalet. Mange av videoene en finner på Youtube er av ymse kvalitet. Mannen vi skal ta en nærmere titt på nå har jeg studert mange ganger tidligere, men klarte ikke helt å sette brikkene på plass før jeg fikk et bedre bilde tilsendt. Fram til da hadde jeg brukt for mye tid på dette med at han hadde på seg blå latexhansker, og latt dette spore meg av til studier av andre personer med tilsvarende håndbekledning den dagen. Ikke misforstå, dette er også av stor viktighet, men det fikk meg bort fra det viktigste, nemlig ansiktet til denne mannen. På grunn av det forholdsvis gode bildet jeg fikk å studere, slo det meg plutselig at denne mannen hadde jeg sett tidligere. Ikke i Oslo, men i New York. Her er mannen. Caps, shorts (leggene er klippet bort av meg i redigeringen, men dere får se de rått avklippede/knivkuttede buksebena i andre bilder), blå latexhansker, grønn t-skjorte, snakkende i mobiltelefonen. Muligens med en sigarett mellom fingrene på venstre hånd. Sannsynligvis kjeivhendt. Gående på brosteinene i Akersgata i retning VG-huset. Han kommer rett fra området der bombemann nummer to ble konfrontert av de to modige vitnene.

Caps, grønn t-skjorte, shorts, mobiltelefon og blå latexhansker

Dette er, for å si det mildt, usikker vitenskap, men jeg skal ta det et godt stykke videre. Legg merke til håret, den lange og smale nesa som er spiss. Legg også merke til den fettklumpen/kulen som synes i venstre munnvik. Det kan godt være et naturlig trekk, men det er svært fremtredende. Se hele ansiktsformen, det er hjerteformet. Legg merke til haka, og sjekk de smale øynene. Her er flere bilder som jeg har satt sammen til en montasje.

Den dansende i montasje

Det sies at alle har en dobbeltgjenger, og hvor sant det enn er, skal det mye til at den dansende israelers dobbeltgjenger befinner seg ved nok et terror-årsted ti år etter 11. september 2001-hendelsen i USA, på et annet kontinent. Det er én ting som taler mot at det er samme mann, og det er tidsaspektet etter terroren i USA. Er mannen med latexhanskene og capsen ti år eldre enn den dansende israeleren fra New York i 2001? Ansiktsformen stemmer. Øynene. Det lille vi ser av håret. Munnen med særtrekket ved venstre munnvik. Den lange, smale og spisse nesa. Halsen. Alt stemmer, men det har altså gått ti år siden forrige hendelse. Nå vet jeg ikke sikkert at bildene av den dansende israeleren er ti år gamle. De er sannsynligvis fra et fjernsynsprogram der de “renvasket” de dansende antisemittene, men jeg klarer ikke å finne ut når det programmet ble laget. Nå legger jeg ut noen skjermdump fra samme Youtubefilm.

Seconds after the bomb attack in Oslo july 22nd 2011 – Uploaded on Jul 27, 2011, der fotografen la ut denne kommentaren:

Uploaded on Jul 27, 2011

I shot this from Akersgata, about 100 meters from the main entrance. Recording started about 20-30 sec after the blast.
Foto: Ole-Tommy Pedersen, ScanpixNTB (Norwegian News Agency)

Jeg beklager at jeg ikke har klart å fikse innstillingene på bloggen som gjør at bildene blir forstørret når man klikker på dem. Denne innstillingen forsvant i forbindelse med oppdatering til nytt tema for Bloggen. Jeg skal få fikset dette iløpet av morgendagen, og lagt ut større bildefiler. Enn så lenge er det viktig for meg å få ut dette, slik at dere som leser dette kan komme med kritikk/kommentarer.

Legg spesielt merke til at han har på seg en “shorts”, og at denne helt tydelig er kuttet med kniv omtrent ved knærne. “Shortsen” har samme farge som uniformsbuksa til bombemannen/-mennene. Legg også her merke til den tydelige fettflekken/naturlige hevelsen utenfor venstre munnvik, samt alle de andre signalementene jeg allerede har beskrevet, så som smale øyne, lang og smal/spiss nese, ansiktsform og hår.

Untitled 6

Untitled 8

Untitled 9

Untitled 10

Untitled 11

Untitled 12

Untitled 14

Untitled 15

Untitled 16

Det siste bildet er det siste jeg fikk ut av filmen ved hjelp av det programmet jeg bruker som videoavspiller. Derfor er det mørkt, for det er frosset akkurat da filmen fader ut i svart. Det tredje siste bildet er det eneste jeg har rukket forstørre og fotobehandle ørlite.

Latexhanskebombemannen (1 of 1)

Her kan en ane skyggen etter lomma på utsiden av venstre lår, og det er forenlig med ei uniformsbukse. Jeg tror dette er den andre bombemannen. Ta forbehold om at det kan være den samme de påsto parkerte den såkalte bombebilen, men slik det ligger an nå, med det jeg har funnet som jeg ikke har publisert, tror jeg det var flere såkalte bombemenn. Jeg kommer tilbake til denne saken, men enn så lenge vil jeg sette pris på kommentarer. Kjenner noen denne mannen, så si fra. Det er fælt å tenke på at jeg kan ha rettet mistanke mot en uskyldig forbipasserende. Men så er det dette med at ansiktet er helt likt den dansende israeleren fra New York-terroren, med alle særpreg så like at det er skremmende. Og glem ikke buksa som er rått kuttet av ved knærne. Dette kan være bombemannen på vei vekk fra åstedet.

4.8 4 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

84 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
Amatør1
20. september 2015 22:50

Filmen med intervju av den aktuelle israeleren er fra 2004 (se 2:12 i følgende video)
https://www.youtube.com/watch?v=1XXmQDGSfTU
Det er flere klipp med ham du sammenligner med.

Dermed er tidsdifferansen mellom bildene ca 7år.

Northolsen
21. september 2015 10:47

Veldig merkelig å gå med latexhansker på offentlig sted. Hva likheten gjelder med «dansende israeler» er jeg imidlertid usikker.

Hva med mannen i den gule T-skjorta, mørke avkuttede benklær og mobiltelefon som ser ut til bevisst å gjemme seg bak latexmannen for «vår» kameramann? Hva er det han har hengende på både venstre og høyre hofte?

Og se på den tykkfalne jødisk og skyldig utseende mannen med blå piquet-skjorte i forgrunnen.

Eller den halvt smilende mannen med hvit bukse og rød paraply foran ham igjen?

Jeg ser visst bare skumlinger her.

Northolsen
21. september 2015 13:02
Reply to  Jostemikk

Hva med den løpende mannen bærende på en stor grønn plastpose med kuler (hjelmer) på? Kommer fra åstedet, tidlig i filmen på ca. 0:45, beveger seg mot høyre i bildet.

Amatør1
21. september 2015 16:30

Jada, han var nede i bassenget. Det er veldig tydelig på dette bildet:
https://www.jostemikk.com/wp-content/uploads/2015/09/Bombemannen-stikker2.jpg

Kanten av bassenget vises foran beina.

hetda
hetda
21. september 2015 18:28

Jeg stusser over fargevalget til de «interessate» personene. En «irrgrønn», en «neongul» og en med orange bukse. Hadde nok valgt en annen farge hvis jeg ønsket å forsvinne i mengden – men dreide det seg om å få øye på hverandre var det jo smart.
( har ikke sett filmen og burde vel gjøre det før jeg mente noe)

2Q11
2Q11
21. september 2015 21:55

Jeg vil påstå at med de siste innleggene her inne har vi et klart gjennombrudd i etterforskningen av hva som skjedde i regjeringskvartalet i sekundene og minuttene etter smellet. I hvor stor grad har politi, PST, medier og myndigheter bidratt til dette gjennombruddet? Eller for å si det slik: På en skala fra 0-10, med hvor stor glede betaler du NRK kringkastingsavgiften i morgen? Hvor 10 er med den aller, aller hjerteligste glede. Og etter å ha sett denne reportasjen? -sjekk antall journalister og bildekvalitet:
http://www.nrk.no/norge/breivik-pa-rekogniseringsrunde-1.7981936
Det kan da ikke være så vanskelig å ødelegge bilder at 11 joursatanister må settes på jobben?
Har noen kapasitet til det, bør hver og en journalist i NRK granskes av folket, fortrinnsvis ikke av jesuitter (bukken og havresekken). Deretter TV2. Og så videre. Gratispassasjerer og/eller sabotører er det i all statlig virksomhet, ikke minst på universitetene. Mange med multiple identiteter. Mer penger til (etter)forskning og utdanning går hvor? Hvor skal vi sende regningen for utført arbeid? For egen del betaler jeg gjerne for å få lov til å fortsette. Men lisensen..

Amatør1
21. september 2015 22:26
Reply to  2Q11

Interessante «bilder», de må jo ha vært telefakset et par runder for å bli så dårlige. Nei, dette er heller ikke noe bevis for at ABB var i regjeringskvartalet, det er umulig å vite hvem som er på de bildene eller når de er tatt.

Ingen bør tro at overåkingskameraer gir så dårlig bildekvalitet, disse bildene får en til å tro at kvaliteten er bevisst nedgradert. I Photoshop gjør man slikt enkelt ved å f.eks. legge på et raster, gjøre om til monochrome og øke kontrasten drastisk slik at man ender opp med noe som er betydelig dårligere enn fotorafier fra samme område mer enn 100 år tidligere
http://www.oslobilder.no/OMU/OMu.F24693?query=%22regjeringsbygget%22&count=93&search_context=1&pos=4

2Q11
2Q11
21. september 2015 23:53
Reply to  Amatør1

Amatør1, jeg liker ikke å flisespikke, «Datering
1982 – 1983 (ca.)» . Men du har dine ord i behold:
http://postimg.org/image/smqq1tder/ (!!)

Amatør1
22. september 2015 06:50
Reply to  2Q11

2Q11, du har helt rett, det bildet var ikke så gammelt. Takk for påpekningen! Derfor retter jeg opp med dette bildet fra 1906 ved Høyesteretts plass og daværende regjeringsbygg (nåværende finansdepartement), komplett med hest og vogn:
http://www.oslobilder.no/OMU/OB.Y1509

Hadde «bildene» fra 2011 av den påståtte ABB vært av 1906-kvalitet hadde de vært mer troverdige. På samme måte som vi ikke aner hvilken person som hadde på seg hjelm og visir i Grubbegata, aner vi ikke hvem personen i stripete genser er på «telefaks-bildene». Ingenting av dette er fungerende bevis på at ABB var i regjeringskvartalet på noe tidspunkt den dagen.

Det er mildt sagt bekymringsfullt å observere at alle bildene av det som hevdes å være ABB er bevisst degradert i kvalitet, og at ingen har reagert på det.

Northolsen
22. september 2015 11:03

Grønn og gul T-skjorte opererer sammen, noe som kan sees fra 5:44 – 5:50 i filmen. De er langt i bakgrunnen, men umiskjennelige for så vidt – begge med halve benklær. De synes på meg å være raskt på vei MOT åstedet. Litt senere dukker de opp på andre siden av fortauet på vei ut igjen fra åstedet – slik vist på bildeserien over. Dette tyder vel på at gul T-skjorte ikke kan være identisk med basseng-mannen?

Northolsen
22. september 2015 14:06
Reply to  Northolsen

Grønn mente jeg.

2Q11
2Q11
22. september 2015 20:11
Reply to  Northolsen

Godt spørsmål. Svar:
http://postimg.org/image/760qkaasj/

Northolsen
22. september 2015 20:54
Reply to  2Q11

Takk, det var oppklarende bilder, både m.h.t. kronologisk og geografisk oversikt.

Northolsen
22. september 2015 21:01
Reply to  Jostemikk

Mange spørsmål fortsatt, men tusen takk for glimrende artikkel, som virkelig har vekket interessen min for 22-juli bombingen. Jeg føler meg som en slapp elev som nå plutselig innser behovet for å lese etter.

Amatør1
22. september 2015 21:52
Reply to  2Q11

Jeg er litt usikker på noen av dine identifiseringer, men det synes utvilsomt at den gule og den grønne har operert sammen og vandret opp og ned Akersgata (minst). I lys av nærbildene vi har sett om hvordan de oppfører seg og likheten med den-du-vet, er dette ikke mindre enn svært mistenkelig. Virkelig flott arbeid!

Summen av indisier/bevis begynner å bli meget påtrengende…

Eddvin
Eddvin
22. september 2015 22:33

Noen som synes det er noe rart med dette bildet fra Oslo rett etter bomben smalt? http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01958/line_1958778c.jpg

Hvordan kan man ha så mye blod i ansiktet men ikke noe i håret? Er det skuespillere/ markører her også?
http://www.metaphorimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/07/women-oslo_1953587c-600.jpg

Det er mye som ikke stemmer, og flere av dem som jobbet der, har fått taleforbud av PST av en eller annen grunn…

Amatør1
22. september 2015 23:16
Reply to  Jostemikk

Her er jeg svært enig med Jostemikk. Det vi driver med er å forsøke å finne fram til sannheten, til støtte for dem som ble rammet. Vi må ha respekt for ofrene som uten tvil var mange. Det er forståelig at man spør om det kan være uklarheter angående ofrene, men det bør kreves svært sterke beviser og maksimal varsomhet før man går den veien. Det er ingen spøk å bli truffet av knust glass, og det var folk som ble truffet av knust glass.

Likeledes må vi ha respekt for alle som stiller spørsmål, men når det gjelder ofrenes troverdighet vil jeg anbefale at man trippelsjekker og kryssjekker, for vi ønsker ikke å påføre noen problemer, tvert imot. Vi bør fokusere på gjerningspersoner som har deltatt i å skape dette.

Amatør1
23. september 2015 00:01
Reply to  2Q11

Oppfølging til saken disse «telefaksbildene» (som jeg kaller dem). Her er et interessant poeng, muligens:

http://www.sott.net/article/232675-Oslo-terror-attacks-Zionism-rears-its-ugly-head-again
On several occasions, according to his journal, he suspected that authorities unknown were on to him because he was being tailed and watched. Despite this, he manages to succeed with his mission. Since the attacks, the Norwegian police have said that they were taken completely by surprise; they had no idea who he was and he was on no watch-list. Yet the police anti-terrorist unit apparently called out his name when they landed on the island.On pointing out this contradiction, journalists were told that police had managed to identify Breivik from CCTV footage of him at the scene of the ‘car bomb’.

Har noen sett disse bildene?

Spiren
Spiren
25. september 2015 21:42
Lars
Lars
1. oktober 2015 10:41
Reply to  Jostemikk

Det ser ut til at han eldre mannen i blå la coste t skjorte har et håndvåpen i sin venstre lomme. Dette blir til høyre på bildet. Det er også et vgtv kamera på bildet som må ha fått disse personene på film. Noen som vet om det er mulig og finne dette hos vg ?

2Q11
2Q11
1. oktober 2015 20:05

Ja, bra jobbet. I ettertid nå ser det ut for meg at det er fire personer som er samkjørt. Legg merke til sist omtalte person som kommer fra høyre i bildet og timer videre gange med de andre tre. Se så absolutt filmen fra nøyaktig fra 6.30 og ut!
Det er normalt ikke pent å granske hva folk har under klærne, men er det lov å spekulere i at disse to «gamlingene med (unaturlig?)mage» transporterer noe utstyr for gutta som har ryddet åstedet? En vest under den lyse blå skjorten?
http://postimg.org/image/sb27ur03d/

Northolsen
1. oktober 2015 22:39
Reply to  Jostemikk

La Coste mannen er jeg temmelig sikker på kommer fra den lille grønne bilen med blinkende varsellys. Bilen kjører ut i veien på 6:20 akkurat i det den gule og grønne T-skjorta dukker opp i bakgrunnen på den andre siden. På 6:31 kommer han rolig gående inn fra høyre, og synkroniserer seg med «gjengen».

Northolsen
1. oktober 2015 22:41
Reply to  Northolsen

Jeg tolker bilregistreringsnummeret til KZ 24039 på den lille grønne bilen, men får til SMS-svar «uregistrert nummer» fra Vegvesenet.

Lars
Lars
2. oktober 2015 09:49
Reply to  2Q11

Han har også hendene på ryggen, men ser ut som de er under jakken så tror han skjuler noe der også.

Lars
Lars
2. oktober 2015 09:55
Reply to  Lars

Det jeg skulle skrive i posten over er at den eldre mannen med lyseblå skjorte har hendene på ryggen mest sannsynnelig under jakken. så er mulig han skjuler noe der. i slutten av videoen så prater han i grønn t skjorte i sin telefon. Dette høres. er det noen som kan finne ut av hvilket språk han prater ? Det er også noe som stikker ut av lommen til han med den blå lacoste t skjorten, men om det er et håndvåpen klarer jeg ikke og tyde.

Northolsen
2. oktober 2015 10:03
Reply to  Jostemikk

Ja, jeg ser nå at bilen tilhører helten, så da blir jo alt ødelagt hvis han skulle være sjåfør for skurken!.

Men her tillater jeg meg å stille et spørsmål ved narrativ’et. Er det virkelig slik at helten KONFRONTERER den andre bombemannen? Kunne en ikke tolke situasjonen på helt andre måter? Vi ser helten småløper mot bombemannen, men hvorfor? Kanskje fordi han mener at det ligger skadde der, og vil hjelpe til med å rydde vekk noe? Hva skulle det konkret være i en slik kaotisk situasjon som skulle få en sivilist til å jage vekk en uniformert person? Dersom sistnevnte drev med muligens noen ledninger for å rydde åstedet, skulle det være mulig til derfra i et glimt å nærmest skjønne hele plottet og gå til konfrontasjon? Nei, mener jeg.

Etter å ha studert filmen flere ganger – og spesielt scenene like før La Coste mannn dukker opp – så spør jeg; på hvilken annen måte kan mannen dukke opp fra ingenting, om ikke nettopp fra denne grønne bilen? Har studert denne bilen i de forskjellige små sekvensene som filmen tilbyr, men ser ingen passasjerer, så slikt sett rimer det ikke, og det kompliserer et puslespill som er vanskelig nok fra før. Likevel får jeg bare driste meg til å kaste ut hva jeg ser og tror.

Lars
Lars
2. oktober 2015 10:55

Sitter og ser på videoen om og om igjen etter 5.48 min ser man han i den gule t skjorten og han i den grønne t skjorten med de blå plasthanskene løpe imot regjeringskvartalet de er ca på høyde med bussholdeplassen utenfor vg bygget. Han i den gule t skjorten er i veibanen mens han i den grønne t skjorten er rett ved siden til venstre på fortauet Det merkelige er at de forsvinner etter 5.50 ca tror det er en liten pause i filmingen eller det er klippet ut.

2Q11
2Q11
2. oktober 2015 12:35

Helt riktig observert alt du sier Lars, også det med pause i filmingen. Jeg har beregnet avbruddet til å være ca 20 sekunder ut fra synkronisering med andre opptak.

Northolsen sier:
22. september 2015, 11:03

Grønn og gul T-skjorte opererer sammen, noe som kan sees fra 5:44 – 5:50 i filmen. De er langt i bakgrunnen, men umiskjennelige for så vidt – begge med halve benklær. De synes på meg å være raskt på vei MOT åstedet. Litt senere dukker de opp på andre siden av fortauet på vei ut igjen fra åstedet – slik vist på bildeserien over. Dette tyder vel på at gul T-skjorte ikke kan være identisk med basseng-mannen?

2Q11 sier:
22. september 2015, 20:11

Godt spørsmål. Svar:
http://postimg.org/image/760qkaasj/

Lars
Lars
2. oktober 2015 12:57

Hvis du mener bombemannen som går via vannet så virker han til og være høy og kraftig. Jeg tror det kan være den eldre mannen til venstre med den lyse blå skjorten. Tror de andre kommer til og hjelper han i sikkerhet.

Lars
Lars
5. oktober 2015 10:41

Jeg tror Lacoste mannen kommer gående langt i bakgrunnen mellom regjeringsbygget og G-blokken ca 6.13-6.14 ut i videoen. disse bildene er uklare, men det er en person som kan ha en lys bukse og mørk overdel der. Hvis man fryser bildet så er det 1 eller 2 personer langt i bakgrunnen mellom han som går med ryggen til og hun damen til venstre i bildet med olaskjorte. Hun går foran han med de orange buksene. Jeg var i regjeringskvartalet i går og med normal gange så brukte jeg ca 17 sekunder fra der jeg tror lacoste mannen var til der han dukker opp i bildet. Det kan hende jeg er på tynn is, men håper noen kan prøve og se det samme.

Lars
Lars
5. oktober 2015 11:30

Tror nesten det beste bildet er 6.16 ut i filmen. mannen med orange bukse er på vei ut til høyre i bildet. Det står en fotograf foran sykkelen. til høyre for han går en stor mann med mørk jakke med ryggen til. litt til høyre for han på høyde med høyblokken tror jeg la coste mannen dukker opp.

Lars
Lars
5. oktober 2015 12:21

Noe annet jeg har tenkt på også. Jeg spør heller en gang for mye en en gang for lite. Mannen i grønn t skjorte har samme plast hansker som disse i militærpoliti uniform. https://www.youtube.com/watch?v=R8DT_kjmRWo. Det er stor sannsynnelighet at mennene i grønn og gul t skjorte. Har hjulpet til med og fjerne bevis som kabler brukt til sprengning. før de kommer opp i Akersgata for og hjelpe bombemannen i sikkerhet. Da har jo hatt mellom 6 og 7 minutter fra eksplosjonen til de kommer seg rundt og opp i Akersgata. Mannen i Gul t skjorte har avskåret snekker bukse med lommer som henger utenpå. Det han henne han har kabler i disse lommenenår han er i Akersgata.

Northolsen
5. oktober 2015 13:04
Reply to  Lars

Hvis det er han jeg tror, som du mener, så går han motsatt vei, har jakke og ikke T-skjorte, og ser langt yngre ut.

Jeg holder fortsatt på at den lille grønne bilen kjører på La Coste mannen.

Lars
Lars
5. oktober 2015 17:20
Reply to  Northolsen

6.16 i videon er det 4 personer til høyre for fotografen i mellom de små betongsøylene og Grubbegata. Jeg tror la coste mannen er han som er lengst unna. Han går nesten i ett med bygget som er i Grubbegata. Det er også en mulighet at han kom fra Høyesteretts plass. Da det ikke er langt fra hjørnet der til det stedet han kommer inn i kamera. Hva er navnet på sjaføren av den grønne bilen? må være mulig og evt ta en research på han.

Northolsen
5. oktober 2015 18:34
Reply to  Lars

Fortsatt ikke sikker på hvem du mener, men han har altså kun 14 sekunder på seg fra der du mener å observere ham først til han viser seg i nærbilde, og han virker ikke akkurat lett på foten.

Lars
Lars
7. oktober 2015 10:36
Reply to  Jostemikk

http://imgur.com/8n4TDDk ringet rundt med gult. Jeg er ingen pc expert, men dere kan se om dere er enig eller uenig.

Northolsen
7. oktober 2015 10:53
Reply to  Lars

På meg virker buksen hans for lys, samt at han synes å være for langt unna til å kunne rekke fram på 15 sek.

Lars
Lars
7. oktober 2015 18:04
Reply to  Jostemikk

Vi får fortsette en dag kommer vi til bunns i det. En annen person jeg finner merkelig er han i blå jakke som kommer inn i videon etter 8 sekunder. Han dukker opp flere ganger. 6.04 forsvinner han ser ut som han smiler til kamera. Ser ut som han har noe rundt venstre arm. Noen som har info om denne mannen ?

Lars
Lars
8. oktober 2015 10:34

http://www.vgtv.no/#!/video/42397/slik-var-de-kaotiske-minuttene-rett-etter-smellet Her er videon fra vgtv kamaraet jeg etterlyste. Her ser man de 3 andre men ikke lacoste mannen. Er det han eldre med blåskjorte som står utenfor deli de luca etter 1.36 ?

Lars
Lars
8. oktober 2015 10:53

http://www.vgtv.no/#!/video/42401/flere-bilder-av-kaoset-etter-eksplosjonen-i-oslo 1.04-1.08 Lacoste mannen krysser veien mellom 2 ambulanser og forsvinner ned mot Grensen. Helt til venstre i bildet.

Lars
Lars
8. oktober 2015 17:31

Jeg er helt kokt i hodet nå. Han kom i hvertfall fra Apotekergata gående og svingte inn til venstre på Akersgata. hvor han går oppover på høyre side. Krysser veien og havner inn med de 4 på bildene over. Krysser veien igjen. Setter seg på sykkelen og sykler mot Grubbegata.

Lars
Lars
8. oktober 2015 17:35

kommentaren over gjelder mannen med blondt hår, skinncaps. ryggsekk og sykkel.

Northolsen
11. oktober 2015 19:53
Reply to  Lars

En (muligens) ny observasjon av Lacoste-mannen fra 00:53 – 01:03 i denne filmsnutten:

https://www.youtube.com/watch?v=sry60vuzic0

Denne «episoden» virker på meg å være før Lars’ klipp over av Lacoste-mannen der han går mellom to ambulanser.

Han står først rolig på hjørnet Apotekergata-Akersgata v/ VG-huset. Så beveger han seg over veien mot kameraet og ser ut til å krysse inn i Akersgata retning Regjeringskvartalet.

Kanskje det er nå han begynner å liste seg inn bak NTB-filmeren (referer diskusjon tidligere)?

Klippene på denne filmen virker ukronologiske. F.eks.ser en gul og grønn T-skjorte står og røyker på 00:47, mens de på 01:39-01:48 ses gående mot det stedet de «tidligere» sto og røyket.

Hmmm… det ble tidligere hevdet her at de krysset fram og tilbake i Akersgata. Kanskje det heller er vi som blir lurt av all denne kryssklippingen? Eller begynner også jeg å bli utflippet?

Lars
Lars
11. oktober 2015 20:40
Reply to  Northolsen

Det er forskjellige klipp fra rett etter bomben gikk av. De er ikke klippet tidsmessig riktig.Bildet hoppet på 0.53 så da starter det et nytt klipp. Kan du ta bilde og ringe rundt evt la coste mann er dårlig kvalitet på filmen. Jeg har en teori at han må komme derifra og ikke fra den grønne bilen.

Northolsen
11. oktober 2015 21:09
Reply to  Lars

Ja, her følger et par bilder av Lacoste-mannen i montasje:
http://i58.tinypic.com/20axor8.jpg

Northolsen
11. oktober 2015 21:27
Reply to  Northolsen

Først nå går det opp for meg at fargen på T-skjorta ikke helt stemmer. På det store bildet langt oppe i innlegget har han tydelig en mørkblå skjorte, mens her fortoner den seg som mørk grønn. Er det da fototeknisk mulig at fargene kan avvike så mye?

Lars
Lars
11. oktober 2015 21:38
Reply to  Northolsen

Jeg har en venn som jobber i fotobutikk. Skal spørre han i morgen om han kan hjelpe med tekniske spørsmål evt om han kan få ut bedre bilder enn det vi klarer.

2Q11
2Q11
12. oktober 2015 00:10

Selv om det er over 2 år siden jeg satt med dette, når det gjelder gul og grønn holder jeg fast med http://postimg.org/image/760qkaasj/ inntil det blir tilbakevist. Men all grunn til å både granske videre og bli forvirret..
Thinkabout this:
http://postimg.org/image/t5zu749j3/

Northolsen
12. oktober 2015 10:29
Reply to  2Q11

Tror muligens tidslinja er feil ved at det første bildet i fotomontasjen til 2Q11, http://postimg.org/image/760qkaasj/, er langt seinere enn de påståtte 7 minutter etter smellet. Det handler altså om bildet av spankulerende gul og grønn langs Akersgata mot VG-huset, trolig hentet på 01:10 fra denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=kkrWmoU40ZU

Filmen er av svært dårlig kvalitet, men også nyttig for korrigering av tidslinje. Litt seinere i filmen, ca. 01:13 – 01:22, passerer kameramannen «nesetippen» hvlende på sin sykkel på hjørnet av Regjeringsbygningen inn til passasjen mot høyblokka. Dette korrelerer med slutten av NTB-filmen hvor han leier sykkelen over gata i retning av stedet der han på refererte film ses hvilende på sykkelen.

2Q11
2Q11
12. oktober 2015 15:30
Reply to  Northolsen

Her er det jeg kan bidra med foreløpig. Synkronisering mellom ulike filmer gjorde jeg som nevnt for et par år siden, så totaltiden inkludert respektive avbrudd husker jeg og orker jeg ikke å gjenfinne nå. Men her er det jeg har, stikkordet er samstemt lyd i de to omtalte filmene:
http://postimg.org/image/b6nusaedb/
Her en annen viktig synkronisering hvor de «skadde» venter på at masemedia er klar til å ta i mot de med f.apparatene oppover paradegata som Jostemikk skriver.
http://postimg.org/image/wf77c4tov/

2Q11
2Q11
13. oktober 2015 01:27
Reply to  Jostemikk
Northolsen
13. oktober 2015 10:14
Reply to  Northolsen

I filmen referert til over er det også ting som kan indikere at 2Q11 kan ha rett i sin tidslinje, da den lille grønne bilen ser fortsatt ut til å være parkert i Regjeringskvartalet (i filmen referert til over). I NTB-filmen så vi jo den forlate åstedet i det gul og grønn passerte.

Nesetippen står jo også rolig, mens vi på en annen film har sett at han krysset forbi syklende der han nå står.

Så da skal 2Q11 fortsatt ha all honnør for solid grunnforskning.

jan fjerstad
26. mai 2017 14:49

40 dager satt yaron Scmuckh og de andre dansenende musene i fengsel » Så dette kommer til å bli værre og værre nå kommer de til å få saudiarabia til å ta og massakrere yemen og noe kommer til å skje i fra konstantinopel \ Istanbull, det første navnet har de jobbet med i mange år for at folk skal glemme konstantinopel. «

Kim
Kim
17. mai 2018 08:00

Paul Kurzberg anno 2015.